Artikel från lasingoo
Bilverkstäder kan prissätta servicearbete på olika sätt men generellt sett finns det idag två olika alternativ:
Trots att undersökningen visar att bilägare föredrar fast pris på bilservice har fler och fler verkstäder börjat erbjuda enklare grundservice med pristillägg som ett sätt att öka flödet i verkstaden. Bilägare som bokar en sådan service blir ofta informerade om att det krävs arbete enligt biltillverkarens serviceintervaller först när bilen är på plats i verkstaden. Det kan till exempel handla om kamremsbyte, bränslefilter, kupéfilter, transmissionsoljor, tändstift och luftfilter.
Risken för bilägaren som köper en sådan basservice kan vara att denne tackar nej till dessa kompletterande arbeten som rekommenderas, vilket gör att bilen inte får den service som krävs. Det betyder att bilens servicebok blir ofullständig.
Om bilen inte får de reservdelsbyten som krävs i rätt tid kan detta leda till förslitningar som i sin tur leder till att bilen istället behöver genomgå reparationer som kan vara mycket kostsamma.
Det svåra är att många bilägare saknar kunskap om arbetet som ska utföras och då är det tryggare och många gånger billigare att acceptera ett fast pris för hela servicearbetet.