Bilarna som säljer bäst och sämst i Sverige

Så ser statistiken ut för nyregistreringar i Sverige. Artikel från bytbil.com
Majoriteten av bilmärkena har haft färre nyregistreringar under 2020 än i fjol.
Mitsubishi, Toyota och på senare tid Tesla har särskilt röda siffror.
Samtidigt går framför allt Kia och Porsche starkt framåt i Sverige.

Omkring 1 000 bilar registreras dagligen i Sverige, enligt Bil Sweden. På grund av Covid 19-pandemin har de flesta bilmärken som bekant tvingats se färre antal nyregistreringar i år än under ”normala år”. Men det finns några som sticker ut.

Under årets första sju månader har 13 657 bilar från Kia registrerats i Sverige. Det är förvisso en sänkning med 6,6 procent jämfört med i fjol. Samtidigt är den siffran lägre än hos andra tillverkare som har liknande försäljningsvolymer. Dessutom gick det betydligt bättre under juli. Då registrerades över 26 procent fler Kia-bilar i Sverige än under samma månad 2019. Totalt har Kia nu en marknadsandel på 9,2 procent, enligt Bil Sweden.

Bara fem bilmärken har lyckats ha fler nyregistreringar i Sverige under årets första sju månader jämfört med samma period förra året. Den som sticker ut mest är Porsche.

Porsche 911.
Registreringarna har ökat från 1172 exemplar till 1482, vilket betyder omkring 26,5 procent i ökning gentemot i fjol. Bara under juli ökade registreringarna med 116 procent, med 339 nya registrerade Porsche-bilar.

Hyundai har också gröna siffror i sin kolumn. Totalt fem procent fler Hyundais har registrerats än så länge i år jämfört med förra året. Under juli löd siffran 8,5 procent. 3175 Hyundai-modeller registrerats i år.

Volymen är såklart mindre för Land Rover, men den procentuella ökningen är högre. Omkring 20 procent fler Land-Rover-bilar har registrerats i år än under 2019 (totalt 551 hittills under 2020). DS kan nästan gotta sig i fördubblat antal registreringar (48,7 procent). 76 bilar i fjol har blivit 113 under samma period i år när det kommer till nyregistreringar.

Sist men också minst kan Dodge få lite glans i sammanhanget. Förvisso rör det sig om bara sju registrerade bilar under 2020, men det är sju gånger fler än under de första sju månaderna 2019, då det bara registrerades en Dodge i Sverige.

Många bilmärken kan inte luta sig tillbaka mot samma gröna siffror nu under Corona-tider. Tesla är en av dem.

Tesla Model 3.
Under juli registrerades bara elva nya Teslor i Sverige, vilket är den sämsta månadssiffran på över fem år, rapporterar Dagens Industri. Under samma månad förra året registrerades 576 Teslor.

Bättre såg det ut i mars. Då registrerades 1 359 Teslor i Sverige, varav över 1 000 av dem var nya Model 3. Antalet registreringar för Model 3 har dock sjunkit med nära 35 procent under 2020. Tesla Model S har samtidigt sjunkit med 29 procent i statistiken för registreringar och Model Y har tappat 13 procent.

Men det är såklart inte bara Tesla som har det tungt på registreringsfronten. Sett över årets första sju månader har Toyota tappat 22,6 procent jämfört med i fjol. Under juli månad, när många bilmärken såg en positiv trend, tappade Toyota 22 procent. Även Skoda har haft problem att vända registreringstrenden: 25,5 procent färre registreringar hittills i år och en minskning under juli med 6,3 procent jämfört med samma period förra året.

Ännu värre har det varit för Mitsubishi, som nu väljer att lämna Europa. Där var juli-siffrorna faktiskt sämre än genomsnittssiffran under 2020 hittills. Registreringarna har totalt sjunkit med 43 procent för Mitsubishi och under juli var siffran 60,5 procent sämre än under juli 2019.

Ett antal fler bilmärken har haft färre registreringar både under 2020:s första sju månader och juli för sig självt jämfört med dessa perioder förra året. Bilmärkena är Seat, Fiat, Nissan, Mini, Citroen, Opel, Dacia, Suzuki, Lexus, Honda, Mazda, Subaru, Jaguar, Alfa Romeo, Bentley, McLaren, Smart och Chevrolet.

Maserati, Man, Aston Martin och Cadillac har inte haft några nyregistrerade bilar under hela 2020 i Sverige.

Av Bil Swedens statistik framgår det också att ”övriga märken” haft en kraftig nedgång under juli. 582 bilar från övriga märken registrerades under juli i fjol. I år ligger den siffran på blott 40 stycken.

Volvo V60.
Volvo och Volkswagen har fortfarande högst marknadsandelar på den svenska bilmarknaden. Volvo, med sina 19,3 procent marknadsandel, dominerade siffrorna i juli. Fyra av de fem mest sålda bilarna var olika Volvo-modeller. Totalt har antalet registreringar minskat med 20 procent för Volvo under de första sju månaderna jämfört med samma period i fjol. Under juli registrerades däremot 9,2 procent fler Volvo-bilar.

Den procentuella förändringen är något mindre för Volkswagen, som hade tolv procent färre registreringar de första sju månaderna 2020. Under juli sågs en liknande uppgång som för Volvo med nio procent fler registreringar än under juli förra året.

Audi har totalt 6,6 procent färre registreringar hittills under 2020. För tyska kollegorna BMW och Mercedes har 20 procent färre modeller registrerats än så länge under året.