Artikel från https://www.hallakonsument.se
Verkstäderna är uppdelade på auktoriserade verkstäder och allbilsverkstäder. En auktoriserad verkstad är en verkstad som är specialiserad på just ditt bilmärke medan en allbilsverkstad är en verkstad som är märkesoberoende och tar sig an flertalet bilmärken.
För bilbranschen har Konsumentverket ihop med Motorbranschens Riksförbund (MRF) och Sveriges Fordonsverkstäders förening (SFVF) arbetat fram bra reparationsvillkor för dig som konsument, som i stort bygger på konsumenttjänstlagen. Att välja en verkstad som har åtagit sig att följa de här reparationsvillkoren är en bra idé.
Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Fordonsverkstäders Förening har också startat kvalitetsstandarden och kvalitetsmärkningen "Godkänd Bilverkstad".
Läs reparationsvillkoren på Konsumentverkets webbplats
Läs mer om Godkänd Bilverkstad
Om du har fått garanti, exempelvis nybilsgaranti, har du rätt att reparera/serva bilen hos vilken verkstad du vill, så länge verkstaden lever upp till kraven på fackmässighet. Detta innebär att arbetet ska utföras i enlighet med de krav på kompetens och kvalitet som gäller i bilbranschen. Innan du lämnar in bilen i ett garantiärende behöver du försäkra dig om att verkstaden utför arbetet enligt villkoren för just din garanti.
För att vissa garantier ska gälla krävs att originaldelar används. En originaldel kan komma ifrån fordonstillverkaren eller från ett märkesoberoende företag. För att använda benämningen originaldel måste delen motsvara kvalitén hos fordonstillverkarens delar.
Som konsument har du ett skydd av konsumenttjänstlagen när du beställer en service eller reparation av ditt fordon hos en verkstad. Lagen
är tvingande vilket betyder att verkstaden inte får ge dig sämre rättigheter än vad lagen säger.
Lagskyddet innebär att verkstaden ska: